Leden 2015

ROVINY V CHAOSU / Pražský dům Brusel

26. ledna 2015 v 17:53 | Milan Mikuláštík |  Milan Mikuláštík - kurátor / curator



PLANES OVER THE CHAOS

curator Milan Mikuláštík

on Wednesday the 11th February 2015 at 8.00 pm at the Prague House

avenue Palmerston 16, 1000 Brussels.

The evening will be accompanied by the music performance of INDIE TWINS DJs.

---------------------------------

ROVINY V CHAOSU

kurátor Milan Mikuláštík

ve středu 11. února 2015 ve 20:00 v Pražském domě v Bruselu,

avenue Palmerston 16, 1000 Brusel.

Po zahájení bude následovat hudební vystoupení dua INDIE TWINS DJs.









MILAN MIKULÁŠTÍK - PASSAGENWERK / Galerie Vzájemnost

10. ledna 2015 v 13:28 | Milan Mikuláštík |  Milan Mikuláštík - umělec / artist
Výstava v pasáži Vzájemnost

Milan Mikuláštík - "Passagenwerk"

vernisáž ve čtvrtek 27.11. 2014

trvání výstavy 28.11. 2014 - 9.1. 2015




"Passagenwerk" je minimalistickou site-specific instalací vytvořenou pro konkrétní místo galerie Vzájemnost. Galerie se nachází v pasáži procházející budovou postavenou ve dvacátých letech 20. století na základě architektonického návrhu prof. Antonína Engela, významného českého architekta. Budova je součástí monumentálního Engelova urbanistického řešení Dejvic a Bubenče s centrálním prostorem Vítězného náměstí. Tento projekt zůstal pouze torzem a plánovaný tvar náměstí není dodnes uzavřen, přesto se prostorová koncepce Dejvic stala největším urbanistickým dílem moderní Prahy. Fragmentárnost Vítězného náměstí je do jisté míry příznačným symbolickým výsledkem selhání velkorysých utopických plánů moderny - plánů na dokonalý racionálně řízený a fungující svět, které ztroskotaly v racionálně vyprojektovaných plynových komorách Auschwitzu během Druhé světové války.

Název instalace "Passagenwerk" odkazuje k jinému monumentálnímu torzu evropské moderny - stejnojmennému nedokončenému textu německého židovského filosofa Waltera Benjamina, satelitního člena vlivné neomarxistické Frankfurtské školy, jejíž "kritická teorie" je jedním z nejvýznamnějších příspěvků dvacátého století k analýze společnosti. Benjamin na Passagenwerk pracoval od roku 1927 až do své předčasné smrti v roce 1940. Plánovaná kniha se měla zabývat městským životem Paříže, pro kterou se během devatenáctého století staly typickými právě pasáže, kryté ulice zaplněné krámky s výkladci, prostory na rozhraní exteriéru a interiéru umožňující tzv. flanérům (individualisticky založeným a sociálně dobře situovaným kulturně naladěným tulákům) bezcílně se dlouhé hodiny poflakovat a nasávat atmosféru moderního města.

Výše zmíněné skutečnosti lze vnímat jako myšlenkové pozadí instalace "Passagenwerk". Čtyřiadvacet kovových háčků rozmístěných v pravidelných rozestupech na protilehlých zdech pasáže může být odkazem k moderní společnosti masové produkce, k racionalizované výrobě, racionalizovanému vzdělávání, racionalizovanému zdravotnictví i racionalizovanému industrializovanému zabíjení (může jít o šatnu určenou pro odložení šatů dělníků, školáků, pacientů zdravotního střediska, které sídlí v patře nad pasáží, nebo o připomínku místnosti, v níž si odkládaly své svršky před vstupem do plynové komory oběti šoa). Všechny zmíněné interpretace zůstávají na divákovi. Jisté je, že přítomnost veřejné šatny v průchozí pasáži, v místě, které nikdo nehlídá, v sobě obsahuje značnou dávku absurdity. Instalace "Passagenwerk" může být v neposlední řadě prostou výzvou kolemjdoucím flanérům, aby na prázdné háčky zavěsili nadbytečné kusy svého oblečení, a věnovali je touto cestou (zejména v tuto roční dobu) potřebným.
MM







Milan Mikuláštík - ChessBall (1998)

10. ledna 2015 v 13:18 | Milan Mikuláštík |  Milan Mikuláštík - umělec / artist

V roce 1998 jsem pracoval na projektu ChessBall. Pomocí suchého zipu jsem na povrchu fotbalového míče upevnil figurky z kompletní šachové sady. Vznikl variabilní objekt, který svou morfologií může připomínat například tvar některých virů. Vytvořil jsem pravidla šachům podobné hry odehrávající se místo na standardní ploché šachovnici na povrchu míče. Vznikla tak hra, kterou lze interpretovat jako model globální celoplanetární války. Po 17 letech poprvé zveřejňuji pravidla této hry.